KRONIKA AURÉLIOVCŮ: O Hroznové revoluci
Výtah z Kroniky Auréliovců, sepsané Zhrohlavem před více jak tisíci lety. Pravdivost informací v dokumentu nebylo kvůli stáří díla a absenci dalších historických spisů nikdy možné potvrdit, avšak ani vyvrátit.
O HROZNOVÉ REVOLUCI
Hroznová revoluce s sebou
přinesla pád stoleté vlády královny Aurélie. Byla zinscenována jejím
prvorozeným synem během vrcholu oslav Roku Tesku, v době, kdy se sklízela
kůra skořicovníků. Arturo Gasparo Saulo Berenguer Auréliovec, jenž byl později
korunován na arcikrále Bedřicha I. Auréliovce, zapálil s rebely královské
skořicovníkové sady v podhradí a namísto nich zasadil hroznové víno.
Podnětem k revoluci nebyla pouze tyranská vláda Pikové královny, nýbrž
také myšlenkový antagonistický proud hédonismu a racionalismu, jenž
v Divohoří nabíral již před Rokem Tesku na síle. Vláda svaté Aurélie byla
totiž zcela zakládána na citech, naději a víře.
Nejvýznamnější postavou umělecké
hnutí, které spolupracovalo s rebely, byl Bjørn Mořechodec. Jeho Manifest postauréliismu mu málem vynesl
celu v bývalém klášteře sv. Kamíny předělaném na věznici (klášter
stál na ostrově Skleněná skaliska nedaleko od pobřeží a byl určen po mnoha
staletí jen ženám. Pocházel ještě z předdivohořských dob; v době
velké slávy belchídské říše se zde uctíval mužský princip jakéhosi Boha-Soudce.
Po pádu Belchídie si jeptišky udržely po dlouhou dobu tuto rouhačskou víru a
prováděly v nekonečných sklepeních sexuální orgie a rituály – to zatrhla
až sv. Kamína, jež obrátila ženy na auréliánství. Zároveň s ním však
přinesla na ostrov hořký mor, na nějž celý řád vymřel a klášter tak zůstal po
dlouhá léta opuštěn, dokud nezačal být využíván Aurélií jako vězení) a následný
rozsudek smrti, nebýt jeho emigrace na Ísíl, za níž mohl poděkovat právě
Berenguerovi. Bjørn Mořechodec však i nadále ze zahraničí podporoval rebely,
pořádal výstavy a vydával protiauréliovsky laděné povídky a spisy. Onemocněl
domobolem – v zahraničí se tomuto umělci tak stýskalo po rodné zemi, že
trpěl záchvaty neklidu a začínal být permanentně melancholický, což popsala ve Vzpomínkách na Bjørna Mořechodce jeho
přítelkyně Hana Císařová, ísílská rebelská sympatizantka:
„… Bjørn v posledních měsících svého pobytu na Ísílu trávil své dny
především četbou divohořské poezie a prózy, nekonečným malováním divohořské
krajiny dle svých vzpomínek a věčným znovupročítáním dopisové korespondence
s Arturem Gasparem. Zcela jej opustila chuť k jídlu, ísílský čaj se
mu znechutil a jediné, co pil, byl jablečný cidr…“
Do říše se vrátil až při Roku Tesku,
celoročního smutku vyhlášeného Aurélií v upomínku věčné lidské samoty,
absurdity, náhodnosti, bezmoci a všudypřítomné nevyhnutelné smrti. Jako
ilegální imigrant se pravidelně přesouval z místa na místo a nabíral nové
síly do hnutí, dokonce se setkal s takovými osobnostmi Divohoří jako byl
poutník Zachariel či Čas, pozdější Skleněný král (legendy vypráví i o jeho
setkání se Strachapoudem, ač neexistuje žádného důvěryhodného zdroje, který by
to potvrzoval). Jeho stopa se vytrácí necelé tři měsíce před Skořicovým
večerem, kdy došlo k zapálení královských sadů rebely. Po jeho zmizení se
stal symbolem rebelského hnutí hrozen (do té doby to byla medvědí hlava,
Berenguerův znak), jakožto vzpomínka na Bjørnův nejslavnější obraz Víno a červeně zavoskovaná láhev, jemuž
stál modelem sám Arturo Gasparo Saulo Berenguer. Na obraze je Berenguer
vyobrazen jako Dionýsos, v ruce průhlednou láhev s hlínou uvnitř a s
hrdlem zcela zakrytém červeným voskem, skrze nějž i přesto prorostla hroznová
větev obrůstající láhev a plodící sytě fialové plody. Z obrazu se
dochovaly pouze náčrty a dvě kopie, originál údajně visí v Křišťálovém
paláci a je v držení Aureály.
Arturo Gasparo Saulo Berenguer,
ačkoliv postrádal obličejových rysů, a proto si je musil každé ráno malovat
v zrcadle, se díky uměleckému hnutí postauréliismu stal tváří revoluce a
brzy vůdcem celonárodního povstání. Zpočátku nebylo revolucionářské hnutí
Berenguera bráno příliš vážně kvůli silnému strachu z královny a hlubokého
respektu, jemuž se těšila, nicméně časem, kdy se dostalo rebelům podpory jak ze
zahraničí (hlavně již jmenovaný Ísíl se stal hlavním dodavatelem zbraní a
financí), tak od divohořské inteligence (jako první se opovážil vyslovit
pochyby o královnině vládě sociolog Hansel Weddel, jemuž byla setnuta hlava za
pouhé čtyři hodiny od vyslovení jeho názoru), nabírali rebelové čím dál tím
více podpory a vlivu na obyvatelstvo. Rozbuškou nevyhnutelné občanské války, na
níž se připravovali nejen rebelové, ale i královna a její stoupenci, nebyl
Skořicový večer, nýbrž Hroznové ráno. Zapálení skořicovníkových sadů bylo
provedeno tak, aby působilo jako nešťastná náhoda. Kouř sahal výše než nejvyšší
hora Divohoří, na níž stál Křišťálový palác – Hora u Čirých vod
– a vůně pálené skořicové kůry byla údajně cítit až na Ísíl. Samozřejmě, že
z tohoto činu byli podezíráni právě revolucionáři, avšak chybělo důkazů.
Mezi Skořicovým večerem a Hroznovým ránem uběhl měsíc – dostatečně dlouhá doba
na to, aby poklesla obezřetnost Zlatých gard, Auréliina vojska. Pak, den
předtím, než měly být zasazeny nové skořicovníky, vtrhli rebelové do sadů a
zasadili tam hroznové víno, což bylo Berenguerovou zprávou, jíž se hlásil
k celému tomuto aktu vzpoury, a zároveň se jednalo o počátek samotné
revoluce.
Aurélie si toto samozřejmě
nenechala líbit. Nedalo by se říct, že za její vlády by se všem vedlo špatně;
jakožto Abraxas v sobě držela sice to špatné, avšak zároveň i to dobré.
Jelikož byla její vláda založená na emocích a víře, duchovní kultura vzkvétala
a umění mělo romantický, impresionistický nádech (dvorní malíř svaté Aurélie
byl René Pierre Coupomme a to málo z jeho obrazů, co přežilo Hroznovou
revoluci a dochovalo se, často zachycuje silně emotivní chvíle, jako například
první polibek, opětovné shledání matky a syna po válce, ale i rozloučení
milenců či smrt dítěte. Jeho magnum opus, Bruslící
dívka v rudém vlněném svetru na jezeře Čirých vod, zachycující královnu užívající si zimních radovánek, se bohužel
nedochoval; jeden z vandalů, co obraz zničili, tohoto činu později hluboce
litoval a vytvořil podle vzpomínek reprodukci. Jelikož se jednalo zároveň o
člena umělecké scény, má obraz vysokou kvalitu a je považován za jednu
z nejlepších neoimpresionistických maleb. Každopádně autor, Emil Čirohřích,
tvrdil, že originálu se ani zdánlivě nepřibližuje).
Po celém Divohoří byl rozšířený
kult zakládající se jen na platonické lásce vůči této královně (při svatebních
obřadech se kupříkladu musela složit přísaha, že láska k manželce či
manželovi nikdy nepřesáhne lásku k Pikové královně). Aurélie měla
pochopitelně magickou moc, ale není již úplně jasné, které z jejích
schopností byly skutečné a které byly pouhými výmysly. Například se tvrdilo, že
měla téměř boží moc vytvářet absolutní pravdy a jistoty, že měla schopnost
zprůhlednit realitu a vše v ní, a že byla nesmrtelná (mnoho uctívačů Aurélie
–auréliánů – a stoupenců Aurélie – aurélistů – dodnes tvrdí, že Aureála není
Vzpomínkou na Aurélii, nýbrž samotnou Pikovou královnou). Pravdou zůstává, že
Aurélie byla sice známa pro své zázraky a dobrotivost, ale zároveň i pro svou
nesmírnou krutost a chladnost, jako by se snažila udržet rovnováhu mezi dobrem
a zlem; mnozí historici dnes polemizují s myšlenkou, že pakliže by
dokázala tuto rovnováhu udržet i mezi citem a rozumem, mezi duší a tělem, tak
by vládla Divohoří dodnes. Říká se však, že svatá Aurélie byla sice milována,
ale sama nikdy milovat schopna nebyla (její srdce bylo údajně vytesáno
z islandského křišťálu) a existence jejího těla byla pouze jakousi nutností
k životu a k uctívání. Více o Aurélii a její vládě v předchozích
kapitolách.
O osobním životě samotného Artura
Gaspara Saula Berenguera Auréliovce před jeho korunovací na arcikrále
neexistuje příliš mnoho informací. Narodil se jako plod záchvatu vášnivého
chtíče, jemuž jednou za čas Aurélie propadala. Onehdy sestřelila Apollónův vůz
a nasedla naň míříc si to přímo do Slunce, kde propadla jednomu z jeho
bohů – africkému bohu Nyambimu, jehož je Berenguer synem. Arturo Berenguer byl
znám hlavně jako geniální stratég; v profesním životě se vyznačoval
přesností, profesionalitou, nevypočítatelností a důkladností, čímž si získal
respekt svých poddaných a vojsk; v osobním a společenském životě byl však
údajně velmi dětinským a urážlivým (což by korespondovalo s jeho pozdější
posměšnou přezdívkou „Věčné dítě“, kterou ho označovali jeho odpůrci). Jeho
největší vášní byl tanec. Vynikal ve všech formách tance – valčík, tango,
foxtrot, polka – nic mu nebylo neznámé. Během své vlády pravidelně pořádal plesy,
bály a požitkářské dionýsovské pochody napříč celou říší; o tom však
v následující kapitole.
V jednom z dopisů,
které posílala Strachapoudovi zdravotní sestra pracující pro odboj,
Róza K., stálo:
„… V generálu Berenguerovi dlí něco velmi podivného. Myslím, že je
stále synem té zrůdy, ač si to nechce přiznat, a má v sobě něco
z její – omluv mi mou dramatičnost - temnoty. Avšak rozdíl tu je;
generálovo špatno je velmi dětinské. Královna je sečtělé, uvážlivé, egoistické
zlo, zatímco její syn má v sobě
nevyspělost, urážlivost a vzteklost malého fakana… Je ctí za něj padnout
v boji, ale je nesnesitelné s ním sedět při večeři u jednoho stolu.“
Po vypuknutí revoluce o Hroznovém
ránu měly události rychlý spád. Zlatá garda zajala a popravila veškeré známé
sympatizanty s rebely či protiauréliovsky smýšlející intelektuály, kteří
měli v království velkého vlivu, během jediného dne – tzv. Tklivého dne. Vojsko
mělo konečně volnou ruku k jejich popravě, aniž by berenguerité museli
cokoliv prohlásit či udělat (po Weddelově aféře si všichni dávali velký pozor
na jazyk a spisy byly vydávány anonymně, anebo byly silně symbolické či
alegorické) – „revolucionářství“ se
po Hroznovém ránu stalo dostatečným důvodem k dopadu gilotiny. Mezi popravenými
byli například významná zástupkyně tehdejší umělecké scény a blízká přítelkyně
Bjørna Mořechodce Ymo Lalová, spisovatel Paul Lieder (Láska bez duše), filozof hédonismu a racionalismu G. K. Ami
(Svět bez zlata, Krok do neznáma, Jak
setnout hlavu bez těla?) či nejznámější dobová herečka Dagrafena Alfonsovna
Kratkinova, kterou generál Zlaté gardy Nemichael Různoběžec zastřelil přímo na
jevišti při premiéře hry Zlatý déšť,
tragikomedie kritizující auréliistický absolutismus. Ostatní herci byli zatčeni
a odvedeni do kláštera na ostrově. Celý Tklivý den propršel a déšť, jenž se
onehdy snesl z nebe, byl dle tehdejších záznamů slaný (jedni říkali, že se
jednalo o slzy, druzí, že šlo pouze o mořskou vodu donesenou nad Divohoří
silnými větrnými proudy). Divadla, galerie, kina – celá kultura byla umlčena
(alespoň ta oficiální – v době jejího zákazu undergroundová scéna
vysloveně kvetla); dokonce i školy byly uzavřeny na dobu neurčitou. Scházet se
ve větším počtu nežli deset bylo protizákonné a trestáno okamžitou popravou na
místě. Platilo stanné právo; po osmé hodině bylo zakázáno vycházet z domu,
opět pod výhružkou smrti.
Předrevoluční šlechta a ministři
stáli s několika výjimkami na straně Aurélie, avšak ti se od války
drželi dál. Piková královna si nikdy nedokázala na svou stranu přetáhnout Čas
(Berenguer mu slíbil hodnost Skleněného krále, pokud mu pomůže v bojích) a
zkřehlí, zjemnělí auréliáni, uctívající platinovlasý zelenooký Abraxas, nemohli
být ve válce nikterak užiteční. Jediné osoby, na něž mohla královna tedy
spoléhat, byli vojáci Zlaté gardy. Její vojska však nebyla nekonečná a postupem
času byla všechna jejich stanoviště v říši i v podhradí vypálena a
obsazena rebely, což se povedlo také díky silné podpoře obyvatelstva, jež
cítilo ve vzduchu lepší zítřky (ač iluzorní a vysněné). Vzpoura se
v prostém lidu probouzela hlavně kvůli celkovému otupění z Roku
Tesku; obyvatelstvo mělo po krk předstíraného, nepochopeného smutku, jenž nebyl
nikým cítěn, přesto musil být vyjadřován na každém kroku nuceným nošením
černého šatstva a zákazem úsměvů a smíchu. Kolem hradu se postupně stahovala
smyčka, z níž Aurélie neměla jak utéct. Revoluce skončila tak rychle, jak
začala; rebelové posledního dne Roku Tesku pobili stráž a obsadili hrad. Před
dveřmi do Platinové ložnice stál ještě generál Nemichael Různoběžec. Generál
Berenguer se obdivoval jeho odvaze a chtěl jej nechat žít, avšak Různoběžec to
odmítl a zaútočil s mečem; Berenguer mžikem oka vytasil pistoli a
prostřelil mu srdce (až napodruhé; Arturo Gasparo mu vstřelil kulku do levého
prsu, muž se však jen otřepal a znovu vyběhl s vytaseným mečem. Berenguer
tedy vypálil druhou ránu, tentokrát do pravého prsu, a z hrudi
zlatoarmějce vytryskl proud modré krve – díky fyziologické anomálii měl generál
Různoběžec srdce na pravé straně hrudníku. Berenguer to později popsal se
slovy: „Není divu, že si s tou
zrůdou tak rozuměl… Ani jeden z nich neměl srdce na pravém místě!“).
Následně generál Berenguer a plukovník Qailuine de Noir vstoupili do Platinové
ložnice, kde na ně, usazena na rohu postele, čekala Piková královna jen
v rouše Evině. Plukovník de Noir zapsal ve svých pamětech mapujících
průběh revoluce Válka hroznu a zlata tento
kratičký rozhovor, jenž tehdy v Platinové ložnici proběhl:
Berenguer: „Nebudu ti mazat med kolem pusy, matko. Čeká tě
poprava.“
Aurélie: „To je poprvé, co jsi mě takto nazval.“
Berenguer: „A také naposledy.“
Zatčením Pikové královny byla
završena Hroznová revoluce. Ministři, starodivohořská šlechta, nejvyšší
auréliáni a Abraxas byli odvedeni do Křišťálového paláce (jenž byl pro potupu
královny použit jako věznice) a na trůn dosedl Arturo Gasparo Saulo Berenguer
Auréliovec, korunován jakožto Bedřich I. Auréliovec. Tím skončila éra svaté
Aurélie a započala se éra Bedřichů.
vymyslel bys tisíce nových světů ! jsi bohatý .
OdpovědětVymazatmalůvky nádherné !ta barevná je změna, koukala jsem na ni dlouho a hodně se mi líbí . OBRAZ .
Už jsem pochopila . .
OdpovědětVymazat*vzdych*